اتوماسیون خانگی چیست؟

اتوماسیون خانگی چیست ؟

در یک تعریف اتوماسیون خانگی (یا همان مدیریت هوشمند ساختمان(BMS)) توانایی کنترل از راه دور با خودکار تعداد از روشناییها و پریزها است. گاهی نیز ایجاد امنیت الکترونیکی مدنظر اتوماسیون خانگی قرار می گیرد. برخی، تواناییهای استفاده از کنترلهای پیشرفته از راه دور و یا کنترل به وسیله شناسایی صدا را در این حوزه می شناسند. در تعریفی اساسی تر اتوماسیون خانگی سیستمی است که توانایی کنترل اتوماتیک یا از راه دور هر عنصری که در مجموعه خانه قرار می گیرد را دارد. استفاده از این محصولات در اتوماسیون خانگی از عوامل موثر صرفه جویی در مصرف انرژی خانه است و آن را تا 20% کاهش می دهد.

اتوماسیون خانگی چطور کار می کند؟

اگر زندگی شلوغ و پر رفت و آمدی دارید با کمک اتوماسیون خانگی می توانید آن را مدیریت کرده و ساده تر کنید. تصور کنید که در یک روز معمولی به محل کار می روید و وقتی رسیدید متوجه می شوید که در گاراژ را قفل نکرده اید. یا اینکه وقتی خانه نیستید بچه ها پشت در مانده اند یا در جاده هستید و می خواهید از امنیت خانه تان مطمئن شوید.

اتوماسیون خانگی نه تنها از خانه حفاظت می کند، بلکه نمی گذارد این اتفاقات ناگوار روزانه زندگی را به مخاطره بیندازد. تکنولوژی مربوط به امنیت خانه در طول سالیان متمادی پیشرفت کرده است. شما می توانید با فشار دادن یک دکمه بر روی موبایل یا کامپیوترتان روی بسیاری از جنبه های خانه تان مدیریت داشته باشید.

مزیت های اتوماسیون خانگی چیست؟

وقتی می خواهید درباره ی مزایای اتوماسیون خانگی فکر کنید اول از همه کارهای تکراری که همیشه انجام می دهید را در ذهنتان بیاورید. تصور کنید بتوانید سیستم امنیتی خانه را با موبایل کنترل کنید, چراغ ها را با تبلت روشن و خاموش کنید یا در با اجازه مستقیم شما از لب تاب باز و یا قفل شود. همه ی این ها باعث ایجاد اطمینان خاطر و آرامش در شما می شود.

  • صرفه جویی در انرژی: با کنترل سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه, اتوماسیون خانگی به شما اجازه می دهد زمانی که خانه نیستید و یا به مسافرت رفته اید در مصرف انرژی صرفه جویی شود. شما می توانید حتی چراغ ها, سیستم گرمایشی-سرمایشی و وسایل خانه را وقتی نیاز ندارید خاموش کنید یا برایشان تایمر تنظیم کنید تا در هزینه ها تا حد ممکن صرفه جویی شود.

  • کنترل از راه دور: یکی از مهم ترین و بدیهی ترین قابلیت های اتوماسیون خانگی همین قابلیت کنترل از راه دور تقریبا تمام خانه است. در واقع این بدان معناست که بدون توجه به اینکه شما کجا هستید می توانید هم خانه تان را زیر نظر داشته باشید و هم آن را کنترل کنید. علاوه بر این، بعضی سیستم ها وقتی اوضاع غیر طبیعی به نظر برسد به شما هشدار می دهند.

  • امنیت بیشتر خانه: این سیستم بعد از حضور فیزیکی شما در خانه بیشترین امنیت را ایجاد می کند. پکیجی که اتوماسیون خانگی ارائه می دهد قابلیت های متعددی دارد تا خیال شما را بابت امنیت خانه راحت کند؛ از روشن کردن چراغ ها از راه دور در شب برای اینکه به نظر برسد شما در خانه هستید تا هشدار آتش سوزی و وجود مونوکسید کربن.

  • راحتی: لیست مواردی که باید روزانه آن ها را چک کنید تمام شدنی نیستند؛ سیستم اتوماسیون خانگی این مزیت را دارد که می توانید با موبایل، کامپیوتر و یا تبلتی که همیشه در دسترستان هست کمی از دغدغه هایتان را کم کنید و مطمئن شوید که خانه تان در امنیت است.

مهمترین مزیت اتوماسیون خانگی

اگرچه مزیت هایی که در بالا به آن ها اشاره کردم بسیار جذاب هستند، با این وجود مزیت اصلی اتوماسیون خانگی صرفه جویی در مصرف انرژی است. با استفاده از این سیستم لامپ اضافی روشن نخواهد ماند. بیشترین میزان مصرف انرژی عموما در سیستم های سرمایش و گرمایش اتفاق می افتد. به کمک سیستم های هوشمند مصرف انرژی این تجهیزات به شدت کاهش می یابد.

به عنوان مثال در یک اداره لازم است زمانی که کارکنان به محل کار می ایند، دمای محیط مناسب باشد. با توجه به سرد بودن هوا در شب های زمستان اغلب سیستم گرمایش تا صبح روشن می ماند. اما با بهره مندی از اتوماسیون خانگی می توان برنامه روشن شدن سیستم گرمایش را یک ساعت قبل از حضور کارمندان تنظیم کرد. با بررسی همین مثال ساده می توان به میزان بالای صرفه جویی در مصرف انرژی پی برد.

مثال های زیادی از این دست برای تاثیر اتوماسیون بر کاهش مصرف انرژی می توان بیان کرد. در اینجا به همین مثال ساده اکتفا می کنیم.

جمع بندی

اگر چه سیستم اتوماسیون خانگی مزایای زیادی دارد، اما به نظر می رسد مهمترین مزیت این سیستم ها کاهش مصرف انرژی است. افزایش گرمای زمین از یک سو و کاهش ذخایر انرژی از سوی دیگر، اهمیت مدیریت مصرف در عصر حاضر را دوچندان کرده است. بهره مندی از سیستم های نوین مدیریت مصرف در کنار عایقکاری استاندارد و استفاده از تجهیزات کم مصرف مهمترین راهکارهایی است که برای رسیدن به مصرف بهینه انرژی پیش روی ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *